Forsknings- og utviklingssjef, Richard Davis, ved WJ Group i Storbritannia har brukt Trafficprinter fra Trysil Road Marking Machines det siste året. Richard har også vært Trysil RMM’s kontakt i WJ Group på dette prosjektet siden den første demonstrasjonen av Trafficprinter i London i 2017.
Og han er tydelig – Bruken av Trafficprinter i det britiske markedet har et stort potensial.
«Så langt har vi gjennomført flere prøve-prosjekter som har blitt veldig godt mottatt. Vi jobber fortsatt med å endre tankesett innen den britiske veimerkeindustrien og presser fortsatt aktivt på for å bruke Trafficprinter på nasjonale motorveier og lokale myndigheters nettverk”, sier Davies.
WJ Group ble dannet av den nåværende administrerende direktøren, Wayne Johnston, i 1987. Opprinnelig var de et lite veimerkingsfirma som kun sysselsatte to arbeidslag. WJ blomstret og ekspanderte gjennom organisasjonsvekst og oppkjøp av selskaper innen ulike områder av trafikkrelevante virksomheter.
Reperasjoner av slitte veimerkingssymboler
«Vi jobber tett med Trysil RMM for å videreutvikle reparasjonsmodulen på kjøretøyet slik at vi kan reparere slitte veimerkingssymboler. Testingen går bra, og Trysil RMM er behjelpelige med oppgraderinger vi har behov for», sier han.
WJ Group er nå Storbritannias ledende virksomhet for veimerking og trafikksikkerhet. De jobber både med nasjonale og regionale veinettverk og tilbyr løsninger som skaper trygge, og bærekraftige reiser for alle.
«Vi opererer med integritet basert på våre fire kjerneverdier Sikkerhet, Leveringsevne, Innovasjon og Fellesskap,» sier Richard.
Richard påpeker at Trafficprinter fra Trysil RMM vil utgjøre en forskjell på trafikksikkerheten og får veimerkerne bort fra veibanen og inn i lastebilhyttas beskyttende omgivelser. I tillegg vil fremtidens autonome kjøretøy lettere kunne lese symbolene som printes i veibanen.
Autonome kjøretøy
«Printede veisymboler, spesielt når de presenteres som distinkte prikker, har blitt undersøkt og sett på å være til stor fordel gjennom økt synlighet med den autonome kjøretøysensoren, som gradvis introduseres og testes på veinettene», sier han.
«Det er av stor betydning at veimerkingene har høyeste retroreflektivitet, synlighet og levetid, som vi faktisk oppnår med Trafficprinter«, legger Richard til.
WJ Group hadde en betydelig posisjon i den britiske veimerkingsvirksomheten allerede i 2012, da de ble tildelt det olympiske rutenettverket under OL i London.
«Vi var utrolig stolte over å ha vært involvert i disse arbeidene. Dette var den største veimerkekontrakten som noen gang er tildelt i Storbritannia», uttalte Wayne Johnston, administrerende direktør.
Veimerking
Samme år ble treningsakademiet til WJ dannet og var den første utdanningen i Storbritannia spesielt tilrettelagt for vei- og anleggsbransjen. De kom senere inn i markedet for gjennomsnittlige fartsmålinger, og i 2020 begynte de å vokse i sektoren for intelligente transportsystemer. Dette ble gjort ved å utvide produkttilbudet til å inkludere Stopped Vehicle Detection, CCTV-systemer, Solar Units, Rapid ANPR (Automatic Number Plate Recognition) systemer og forurensningsmonitorer.
WJ har dermed et bredt område å operere i. Dette kommer i tillegg til deres kompetanse på veimerking, hvor veimerkingsmaskiner fra Trysil RMM vil komme til nytte.
«Vi legger veimarkeringer på Storbritannias strategiske veinettverk og lokale myndighetsnettverk, og Trafficprinter brukes til testprosjekter på begge. Disse blir overvåket og gjennomgått, men de første resultatene er veldig positive, og vi er veldig spente på potensialet fremover», avslutter Richard.