Nytt navn og nye internasjonale planer

Kvalitetsprodukter og god kundeservice har ført til at kunder i flere land ønsker å bruke produkter fra Trysil Maskin AS. Allerede med kunder fra hele verden ser selskapet nå etter et merkenavn som fungerer bedre også på tvers av landegrensene, og administrerende direktør i Trysil Maskin Jon Kjetil Jutulstad er spent på den internasjonale interessen for deres produkter.

– Vi planlegger å bytte navn neste år til Trysil RMM, som står for Trysil Road Marking Machines, fordi dette fungerer bedre internasjonalt ettersom vi gradvis får flere kunder i andre land, forklarer Jutulstad.

I dag er Trysil Maskin fysisk til stede i Norge, Finland og Sverige, med svensk lokalisering i Falun og finsk lokalisering i Kajaani. Virksomheten har jobbet fra Trysil i 40 år, og startet driften fra Finland i 2020. Sverige-lokasjonen er så vidt i gang, og vil bli formelt åpnet neste år.

«Vi har allerede flere internasjonale kunder i en rekke land, men vi ønsker å gjøre vårt navn og merke mer tilpasset det internasjonale markedet. Vi har allerede kunder i Australia, Argentina, England og Italia, for å nevne noen, sier Jutulstad.

Produktene deres er først og fremst designet for kunder som trenger veimerkeutstyr, noe som er et internasjonalt behov. Selv om de utvider til andre land, vil de sørge for at alle deres eksisterende kunder i Norden fortsatt får den gode servicen de er vant med.

Eksempler på hvordan de gjør denne internasjonale innsatsen er gjennom deres flerspråklige nettsider. Deres engelske side er nettopp lansert, og de kommer etter hvert med norske, svenske og finske nettsider med nye domener og design.

Selv om produktene er omtrent like, sier Jutulstad at det er noen forskjeller som må tas i betraktning når man jobber med kunder fra ulike land.

«Det er veldig viktig å lytte nøye til hva kunden sier, og være oppmerksom på geografiske forskjeller. Selv om maskinene stort sett er like, tilpasser vi oss lover og regler i landene kundene opererer fra, forklarer Jutulstad. – Dette kan være lokale forskrifter for skilt, belysning, hvor rattet sitter og andre detaljer som gjør det viktig å ha en god dialog.

Videre trekker Jutulstad frem hvordan det tar rundt seks uker å frakte en maskin fra Norge til Australia. Denne avstanden gjør det enda viktigere for utstyret å matche spesifikasjonene, siden det å fikse problemer fra den andre siden av verden vil være komplisert og tidkrevende. Dette ser imidlertid ikke ut til å være et problem for Trysil Maskin.

– Alt fungerer veldig bra. Vår kunde i Australia har bestilt fire lastebiler som for tiden er i bruk, og vi ferdigstiller nå to til som skal leveres i januar. De har blitt en stor kunde hos oss, sier Jutulstad.

I tillegg sier Jutulstad at de er begeistret for det engelske markedet, siden de nettopp har levert sin første maskin til dem. Dette er en Trafficprinter som brukes til å skrive veisymboler, som i hovedsak gjøres for hånd over hele verden i dag.

«Vi har kommet opp med et produkt som kan automatisere denne prosessen, som vi har jobbet med i rundt 10 år. Vi har sendt en til England, en til Finland og fire til Sverige så langt, og vi ser at dette er et produkt med mye internasjonalt potensial, sier Jutulstad.

Lenger nede i veien forteller Jutulstad at Trysil Maskin også ser på USA som et potensielt marked. Han forteller også hvordan det har vært en spennende reise å ta det som en gang var en lokal bedrift internasjonalt.

– Trysil er ikke nødvendigvis kjent for industriell produksjon, men mer for sin natur og skiresort, noe som gjør det veldig gøy å være med på en slik prosess, sier Jutulstad.